
1.Valda Jegorova 
“The corruption of Latvian newspapers” 
 
The press has a monumental power. Corruption and interest conflict always threaten the 
correct use of power. It refers also to the press that’s why the country usually determines 
certain limitations of press freedom, which are pointed towards directness. 
The judge of the court of Europe Human rights, Egils Levits (The “Diena”, 5th May, 1999), 
writes that the main and the most important of press freedom limitation is the term, that paid-
up advertisements and announcements should be apparently marked off the redaction text. 
Though in our press this condition is usually observed, there are still certain attempts to 
formalize the paid-up advertisement as a redaction text. 
Serious press corruption case is taking recompense for redaction text, for example, 
journalist’s article, interview with a politician and so forth. If the newspaper doesn’t inform 
the reader that the politician for the interview or businessman for the article about his 
enterprise has paid, then it’s cheating of the reader. It should be punished, but our lawmaking 
isn’t effective in such cases.  
Interest conflict issues are very hard solved. There are so many cases when it’s not possible to 
say whether it’s a corruption or not. Very often people, who want to have the article about the 
business important to them, don’t pay money to journalists, but try to get the goodwill by 
feeding them with different goods. It could be a paid trip from a tourism firm or a dinner in 
restaurant from the owner. It’s hard to define the margins of the corruption. 
In her research the author studied the corruption of 2 largest newspapers of Latvia – “Diena” 
�7KH 'D\� DQG ³1HDWNDU¯J� 5¯WD $Y¯]H´ �,QGHSHQGHQW 0RUQLQJ 1HZVSDSHU �,01��� $OWKRXJK
these 2 newspapers are considered to be professional, still there is some talk that they are not 
objective in reflecting some important issues of Latvian politics. The Latvians say that IMN 
reflects the interests of Ventspils city, which is known for the oil transit, but the “Diena” 
represents the interests of one of the famous political party named “Tautas partija” (The 
People’s Party (PP)). The fact is that the main shareholder of IMN is “Ventspils Oil” and that 
could be the case of corruption, because oil company can influence the newspaper which 
belongs to them. The main shareholder of the “Diena” is a Swedish company and officially it 
has no connection with TP, although a lot of people think that the “Diena” belongs to this rich 
3DUW\� 7KH OHDGHU RI 73 $QGULV â·�OH �DOVR WKH H[-prime-minister of Latvia) and the mayor of 
Ventspils Aivars Lembergs are the biggest enemies and they usually try to say something bad 
about each other with the help of media. Many people think that this conflict between both 
SROLWLFLDQV LV FRQQHFWHG ZLWK WKHLU EXVLQHVV LQWHUHVWV� EHFDXVH $�â·�OH ZDV WKH RZQHU RI WKH
2nd biggest concern group of Latvia named “Ave Lat Group” and sold his enterprises because 
of his work in politics, but A.Lembergs defends the interests of concern group of Ventspils, 
which is the biggest one in Latvia. Both politicians have no direct interest in those concerns 
anymore, they are not allowed to be involved in business because of the political life, but 
actually no one knows the real situation. A lot of people think that they are hiding their 
partnership in the concerns. 
In her work the author used the method of content analyses to investigate what kind of 
information the “Diena” and IMN diffuse about both politicians. In general the author 
researched both newspapers’ each issue of the year 2000. During the content analyses she was 
paying attention not only to the both previously mentioned politicians, but also to the persons 
ZKR DUH LQ JRRG RU EDG UHODWLRQVKLS ZLWK â·�OH DQG /HPEHUJV� ,W LV EHFDXVH� LI WKHUH LV D
reason to think that both newspapers are corrupted, they would write anything in the way the 
payer would like to. 
The author of the research decided to distribute the work into 4 parts: to find out the 1) what 
,01 ZULWHV DERXW 6·�OH� WKH 3HRSOH¶V 3DUW\ DQG SHUVRQV� ZKR DUH VXSSRUWHG E\ WKHP� �� ZKDW



WKH ³'LHQD´ ZULWHV DERXW 6·�OH� WKH 3HRSOH¶V 3DUW\ DQG SHUVRQV� ZKR DUH VXSSRUWHG E\ WKHP�
3) what IMN writes about Lembergs, Ventspils City and Ventspils concern and 4) what the 
“Diena” writes about Lembergs, Ventspils City and Ventspils concern.  
'XULQJ WKH ODVW \HDU WKHUH DUH VHYHUDO LPSRUWDQW WKHPHV FRQQHFWHG ZLWK $�â·�OH� ZKLFK DUH
described in both mentioned newspapers. There is a strong tendency that IMN writes more 
about ex-prime-PLQLVWHU RI /DWYLD WKDQ WKH ³'LHQD´ GRHV� $�â·�OH ZDV D SUHPLHU WLOO WKH $SULO
2000 and till that time there are still many articles and news about him and his political party. 
From all the articles, which are found in IMN, only a few of them are neutral and it’s almost 
impossible to find anything positive. IMN writes negatively about the work of government 
GXULQJ WKH WLPH ZKHQ â·�OH ZDV D SUHPLHU� 1HZVSDSHU PHQWLRQV WKDW nothing has changed 
since that time, that 2/3 of all Latvian inhabitants distrust the government. All editorial 
FROXPQV DQG VWDQGSRLQWV DUH YHU\ VNHSWLFDO DQG LURQLFDO DFFRUGLQJ WR â·�OH� WKLV QHZVSDSHU
tries to find anything what can influence ex-premier’s reputation. In the period of last year 
WKHUH ZHUH VHYHUDO VFDQGDOV LQ ZKLFK â·�OH ZDV LQYROYHG� 7KH ELJJHVW RQH ZDV ZKHUH DQRWKHU
politician named him as the one of 3 persons, who has relevance with pedophilia. Other 
scandals were connected with his business interest in “Ave Lat Group”; IMN writes that this 
politician still holds a part of this concern and is lobbing his concern’s interests in the politics. 
,01 GHVFULEHV YHU\ ZLGHO\ WKH IDFW WKDW â·�OH VWDWHG D �� PLOOLRQ-dollar bill in a declaration. 
Newspaper writes that a politician could get such a bill only in doing dirty affairs. IMN 
criticized almost all the ideas, which were given by ex-premier. 
:KLOH ,01 ZULWHV PRVWO\ QHJDWLYH WKLQJV DERXW $�â·�OH� WKH ³'LHQD´ ORRNV PRUH QHXWUDO�
There are several positive articles about this politician, but it is possible to find some negative 
news too. For example, the “Diena” writes that the People’s Party is too authoritarian, there is 
some information about “Ave Lat Group”, which isn’t too good for the politician. The 
³'LHQD´ DOVR PHQWLRQV WKH IDFW WKDW XQSRSXODULW\ RI â·�OH KDV DFKLHYHG WKH UHFRUG� 7KH
³'LHQD´ LV PRUH REMHFWLYH WKDQ ,01� LW DIIRUGV WR FULWLFL]H â·�OH� EXW DOO WKH HGLWRULDO DUWLFOHV
DUH SRVLWLYH IRU KLP DQG ZKDW FRQFHUQV WKH FRQIOLFW EHWZHHQ â·�OH DQG /HPEHUJV� WKH ³'LHQD´
LV DOZD\V RQ â·�OH¶V VLGH� 7KH ³'LHQD´ LV XVXDOO\ VWURQJO\ DJDLQVW WKH SHRSOH ZKR GR VRPH
KDUP WR â·�OH� 7KH SROLWLFLDQ� ZKR QDPHG WKH SHUVRQV LQYROYHG LQ SHGRSKLOLD VFDQGDO� ZDV
called a liar, because he hadn’t enough facts against “pedophiles”. What refers the work in the 
government, the “Diena” wrote that premier hadn’t done everything he had promised, but they 
also wrote that it was normal. There had never been the situation that everything what was 
promised, had been done.$IWHU WKH GHPLVVLRQ RI â·�OH WKH ³'LHQD´ ZURWH DERXW KLV SRVLWLYH
work and concluded that Latvian president had praised him for the things he had achieved. 
IMN at the same time wrote just about the negative things.  
What regards the enterprises of Ventspils, the articles in the newspapers are mostly neutral, 
but both newspapers write different about the mayor of Ventspils and some bargains, in which 
he is involved. IMN betrays the opinion of Lembergs very often. As IMN’s main shareholder 
is “Ventspils Oil”, the information about its deals shows up regularly. IMN writes about the 
development of the city, also about the enterprises of Ventspils. The jubilee of the city was 
very well reflected. There are negative articles about the persons, who try to bother Lembergs 
or the work of concerns of Ventspils. Widely described was the scandal that the finance 
minister didn’t give the guaranty for “Ventspils Oil” to get the credit from European 
Reconstruction and Development Bank. IMN was writing that the finance minister had no 
rights to do that and the only purpose of rejection was that he was also from the People’s 
Party and all of them were against the concerns of Ventspils. 
The “Diena” writes a lot of neutral articles about the concerns of Ventspils, but usually 
negative things about Lembergs. About the scandal because of guaranty rejection mentioned 
above the “Diena” said that finance minister had all rights not to give it, but the rest of the 
facts were reflected neutrally.  Commentators of the “Diena” like to speak out ironically about 



Lembergs. They also come down that a lot of politicians in the parliament are on the side of 
Lembergs and it’s bad for the future, because he supports the opposition of coalition. The 
“Diena” also writes about the properties of Lembergs and accents  that regional newspaper of 
Ventspils is never surprised about the high incomes of Lembergs, but is thrilled about the 
LQFRPHV DQG SURSHUWLHV RI $�â·�OH DQG RWKHU SROLWLFLDQV IURP WKH SDUOLDPHQW� &RPPHQWDWRUV
are offering an opinion that some parts of concerns of Ventspils belong to Lembergs, although 
he is not allowed to own them.  
To compare the both newspapers, it is possible to notice that in many cases, if the newspapers 
write about the same theme, IMN gives the opinion of A.Lembergs, but the “Diena” – of 
$�â·�OH� ,W FDXVHV WKH VLWXDWLRQ WKDW WKRVH SHUVRQV� ZKR FDQ JLYH WKHLU RSLQLRQV� DUH WKH
winners, because they can explain the situation in their favour. So it means that Lembergs will 
DOZD\V EH EHWWHU LQ WKH ,01 UHDGHUV¶ H\HV DQG â·�OH LQ WKH WKH ³'LHQD´ UHDGHUV¶ H\HV�
According to these dates, the author of the research thinks that IMN is a corrupted newspaper. 
,W LV QRW QRUPDO WKDW ,01 GRHVQ¶W ZULWH DQ\WKLQJ JRRG DERXW â·�OH� KLV 3HRSOH¶V 3DUW\ DQG WKH
persons who are connected with him. It is all just because of his argument with Lembergs, 
who has a strong influence on the board directors of IMN. The “Diena” also mentioned one 
case where there was described an ex-redactor of IMN, who had to leave his job, because the 
establishments of Ventspils influenced him too much. The author of this article also had a 
chance to ascertain that IMN is corrupted by the concerns of Ventspils. During the May-June, 
2000, she was having an internship in IMN and was unofficially told that journalists were 
allowed to ZULWH DERXW DQ\WKLQJ H[FHSW JRRG WKLQJV DERXW $�â·�OH� ,W LV DOVR VHHQ IURP WKH
content analyses. During the internship the author had a possibility to make sure because not 
NQRZLQJ WKH VLWXDWLRQ YHU\ ZHOO� VKH ZURWH WKH QHZV WKDW â·�OH DQG KLV JXLGHG JRYHrnment got 
the anti-prize for the bad works. The author wrote this article very neutral, but when it was 
published, several negative things had been added to it. To the author’s mind, Lembergs or 
the leaders of the concerns of Ventspils are paying the editors to write good about all events in 
Ventspils and bad about their opponents. Or maybe “Ventspils Oil”, which is the main 
shareholder, or some other connected concerns are not paying directly, but editors and the 
journalists are just afraid to write anything what can cost them their job. 
The “Diena”, to the author’s mind, isn’t corrupted. Although still there are some tendencies to 
write negative about Lembergs, it’s not possible to find out who has bribed this newspaper to 
write so. The author doubts thatLW LV â·�OH� VRPHRQH IURP WKH 3HRSOH¶V 3DUW\ RU $YH /DW
Group, because the “Diena” spreads also a bit negative information about them too. The 
mentioned enterprises are not officially connected with the “Diena”, because the main 
shareholder is a Swedish company. The tendency to write negative about Ventspils can be 
interpreted the way that there are some dirty affairs and the “Diena” just wants to discover 
them. There could be some corrupted journalists, especially the author noticed the 
commentator, who was writing very strong critics about Lembergs’ “dirty tricks” and quite 
JRRG DERXW â·�OH� %XW LW FRXOG DOVR EH MXVW KLV SROLWLFDO VWD\ DQG DOO WKH FRPPHQWV DUH XVXDOO\
subjective. The news didn’t spread such subjectivity.  
Despite the author’s opinion about the corrupted IMN and quite independent the “Diena” 
several opinions about this theme had appeared in the both press editions. Lembergs himself 
had written a comment in IMN that the “Diena” is a real People’s Party’s newspaper. 
Commentator of the “Diena” writes that IMN is dependent on “Ventspils Oil” and Lembergs. 
Many other people who are not involved personally in this interest conflict, also offer an 
opinion that both newspapers are dependant, but at least in the case of the “Diena”, it can’t be 
proved. 
-XULV %RM�UV� WKH GLUHFWRU RI ,QVWLWXWH RI )RUHLJQ $IIDLUV� ZULWHV �,01� �th of August, 2000): “I 
assert that there is no true liberty of the press in Latvia, because everyone clearly knows who 
owns which press editions and whose opinion each newspaper is reflecting. Corrupt 



journalism and publishing invited papers, involving clear drug traffic, homosexuality, unisex 
and even propaganda of pedophilia defense is widely diffused phenomenon in our country. 
But the priority of state’s interest, the moral in politics are not much popular in Latvia.”  
It is very hard to say which cases should be called as a corruption, especially situation in the 
medium market. The problem is that nobody follows the corruption in media. Media itself 
write about corruption in different other areas, but very seldom someone speaks about 
FRUUXSWLRQ LQ PHGLD LWVHOI� 7KH SUHYLRXV TXRWDWLRQ E\ -�%RM�UV LV RQH RI WKH UDUH FDVHV ZKHQ
someone notices the corruption in the media field. In the both newspapers described in this 
research work, corruption of the “Diena” and IMN is mentioned mostly when both 
newspapers write about each other and try to prove that the information their concurrent is 
spreading is framed up just because of corruption.  
The author of the research has noticed also some other corruption cases in Latvian 
newspapers. She had worked in regional newspaper of Valmiera and has had an experience 
that people, who try to get positive articles about them in regional newspaper, bribe the 
journalists with different goods. No one can say that it’s a corruption, because they don’t pay 
the money and don’t push the journalists (with some exceptions) to write positively about 
them. But still they influence the journalists with the goods, because only in few cases 
journalists can stay neutral after enjoying the goods offered by the people seeking a positive 
reputation with a help of media. That author can name the case of attempt of corruption 
during the election of self-government when the leading political Party had invited all the 
journalists to celebrate the victory together in a good restaurant. After celebrating the victory 
together it is hard to write something negative about the persons the persons who became 
quite well known during the evening. Another case of corruption was when one businessman 
was making a party for business companies and the press was invited with a deal to reflect the 
sponsors of the evening and write a positive article about an event.  
The last one was a typical case of a corruption, but journalists often can’t choose, because it 
can cost their job. It is sad that economical situation in Latvia isn’t so good that journalists are 
sometimes pressed to take the bribes and act against their morale.  
 


