
2. Galyna Rusyn 
“Corruption and Mass Media in Ukraine” 

 
Honor, dignity and inviolability of the journalist are protected by law. 
(Law of Ukraine on Printed Media (Press) in Ukraine). 
 
Introduction 
 
After the breakdown of the Soviet Union and the end of the Leninist rule, the old 
Orwellian methods of suppression of freedom of speech in general and media in 
particular seemed to have gone forever. Mass media  became a burgeoning market, 
and both members of emergent civil society as well as media community hoped that 
post-Soviet countries were on a way to Western standards of media freedom and 
independence. Democratic theorists emphasized the role of freedom of speech in 
constitution of modern civil society (Cohen and Arato 1997, p. 346-347) and 
constitutional state where the power, according to Hegel, derives its legitimacy “not at 
all from force, only to a small extent from habits and custom, [but] really from insight 
and argument” (quoted in Habermas 1996, p. 117).  Nevertheless, these hopes were 
short-lived and never came into being in Ukraine. The political pendulum of 
electoral/illiberal democracy oscillating between substantive, participatory democracy 
and authoritarianism, is swinging toward authoritarian backlash in those successive 
states of the former Soviet Union which were ruled by communist regime for more 
than 70 years. 1 The nourishment of illiberal/delegative democracy in Ukraine has 
rendered the freedom of media only the value of declaration and rhetoric with little 
connection to reality. The rise of new post-Leninist political class -- many observers 
have defined it as oligarchy -- with its particularistic interests which often 
contradicting those of  broader circles of a society led to the development of new 
strategies and techniques as far as subduing mass media is concerned. These strategies 
have often proved successful as far as suppression of media freedom is concerned. For 
instance, in 1999 New York based Committee to Protect Journalists recognized 
President of Ukraine Mr. Kuchma a 6th worst enemy of the free press in a world in 
1999, along with such notorious oppressors of free press as President Lukashenka of 
Belarus and President  Miloshevic of Yugoslavia.  
 
This paper seeks to analyze how the state control over mass media in Ukraine has 
developed in well established mechanism, thus precluding them from impartial and 
objective coverage of corruption of ruling elite. The paper will explore the mechanism 
of control over media by examining the existing legal framework for their activities. 
The latter will be contrasted with real situation of the war  waged by Ukrainian state 
against independent minded media  and journalists. The paper is making extensive use 
of survey data obtained during numerous polls as well as interviews with leading TV 
channels journalists. The paper is focusing on the disappearance of oppositional 
journalist Georgy Gongadze as a paradigm example of state war against journalists.  
 
Legal Framework of Mass Media Activities in Ukraine 
 
Ukrainian student of mass media Valery Ivanov has pointed out that “Ukraine 
occupies the top position among other Commonwealth of Independent States in terms 
of a number of laws devoted to regulating mass media. At the same time, making 
these laws enforceable leaves much to be desired” (Ivanov 1998, p. 6). The activities 



of mass media in Ukraine are regulated by The Constitution of Ukraine, Laws of 
Ukraine, Constitutional Court of Ukraine rulings, decrees and orders of the President 
of Ukraine, decisions of the Cabinet of Ministers of Ukraine. The Constitution of 
Ukraine adopted in 1996 officially outlawed censorship (Article 15). At the same 
time, even Constitution contains a number of fundamental contradictions in articles 
dealing with freedom of speech and media, thus, mass media situation is 
unpredictable and volatile. Moreover, such contradictions provide state authorities 
and courts with an effective tool for curtailing media freedom. For example, while 
Article 34 of The Constitution of Ukraine stipulates that “everyone has the right to 
collect, preserve, use and disseminate information orally or in any other form”,  
Article 32 insists that “it is prohibited to collect, preserve, use and disseminate 
information on a person without his/her consent, unless otherwise is stipulated by the 
law”. The ruling of the Constitutional Court of Ukraine of October, 1997 made 
matters even more complicated since it upheld the Article 32 ban on collection of 
personal information. Ivan Tymchenko, Constitutional Court of Ukraine Supreme 
Justice, thus commented the court’s decision: “It is not aimed against journalists. In 
any case, I would recommend that journalists seek professional lawyers’ advice  if 
they have doubts whether or not the information is confidential and its collection 
method is legal” (Ivanov 1998, p. 7).2 
 
Another example of contradictory legislation on mass media, allowing encroachments 
on their freedom, is the President’s executive order #419 “On Coordination of the 
Activities of Press Services and Information-Analytical Divisions of State Executive 
Power Bodies” issued in November 1995.  The order stipulated that the hierarchy of 
press services of state executive power bodies be established. These press services are 
supposed to coordinate its activities concerning information to be presented to mass 
media  with the President of Ukraine press service. It is worth noting that though the 
Constitutions gives the President the right to establish “deliberative, consulting and 
other supportive bodies and services” (Article 106 (28)), the legal status of 
Presidential Administration has never been defined, thus, this institution’s decisions 
can not have a binding power for other governmental/non-governmental bodies.  
 
Perhaps, the most graphic example of a relaxed attitude of  Ukraine’s power elite -- 
the core of which is made up of executive branch members centered around President 
-- to even existing imperfect laws on mass media activities  was the refusal of 
National TV company of Ukraine to provide air time for the live broadcast of the 
speech of the then Chair of the Supreme Council of Ukraine Olexandr Tkachenko. 
This incident happened during presidential campaign of summer-fall 1999, and Mr. 
Tkachenko was one of contenders for the position of a head of state and therefore 
could voice his criticism of Mr. Kuchma presidency. The refusal to grant air time to 
the Parliament speaker was the direct violation of “The Law of Ukraine on the 
Procedure of the Coverage of the Activities of the Bodies of State Power and Bodies 
of Local Government in Ukraine by Mass Media”, ironically, signed and thus enacted 
by Mr. Kuchma. The law in question stipulated that “at the request of the President of 
Ukraine, Chair of Supreme Council of Ukraine, Prime-minister of Ukraine, Supreme 
Justice of the Supreme Court of Ukraine and Supreme Justice of the Constitutional 
Court of Ukraine National TV Company must provide them with extraordinary air 
time for live broadcasting to deliver urgent official speeches” (Ukrainske 
zakondavstvo 2000, p. 217). 
 



Above considerations confirm the assumption about the contradictory nature of 
Ukrainian legislation dealing with mass media. Such legal controversies coupled with 
the lack of transparent and enforceable rules give power brokers in Ukraine an 
opportunity to manipulate the legislation to their advantage, thus dramatically 
circumscribing declared freedom of media.  
 
Conditions of Media Activities in Ukraine 
 
Recent survey conducted by the Ukrainian Razumkov Center for Economic and 
Political Studies exposed rather bleak situation with regard to media activities in 
Ukraine  (see Sungurovsky and Zhdanov 2001, pp. 1; 4). Students of Ukrainian mass 
media condition Mykola Sungurovsky and Ihor Zhdanov (Sungurovsky and Zhdanov 
2001, pp. 1; 4) have identified the following strategies employed by the state and 
media outlets owners aimed at dramatically influencing the content of media’s 
message: 
1. Attempts  to introduce the political censorship -- while the censorship is outlawed 
and no official institution vested with such a task exists, there has been witnessed a 
pluralization of dependencies of media on diverse political actors and institutions. 
Thus, being in opposition to the President and his entourage does not automatically 
mean being independent. It is often a sign of dependency on tycoons who simply can 
afford a luxury of autonomous action vis-à-vis head of state. The censorship is often 
exercised by media outlets founders. For example, Federation of Trade Unions of 
Ukraine -- state supported and controlled umbrella organization, a direct heir of 
Soviet-era trade unions -- ceased to publish in 1999 “Profspilkovu gazetu” (“Trade 
Union Newspaper”) and “Profspilky” (magazine “Trade Unions”), claiming that the 
activity of publications in question have contradicted founder’s goals. The same 
situation exists as far as electronic media are concerned -- most of nationwide  TV 
channels are either owned by the state (which entails their direct control by 
Presidential arm of executive) or belong to individuals who support the policy of Mr. 
Kuchma’s regime. Besides, almost 70% of respondents of a nation wide poll 
conducted in October 2000  by Razumkov Center agreed that the censorship in 
Ukraine was a hard fact of life.  
2. Financial-economic pressure on mass media to influence/change their political 
orientation. The most popular and effective weapon employed by the state to exercise 
such a pressure is State Tax Administration. For example, in October 2000 the 
publication of the newspaper “Silski visti” (“Village News”) was stopped and 
newspaper’s accounts were frozen on accusation of Ukr Hr 2 million tax arrears. 
Given that “Silski visti” is controlled by former Supreme Council Chair and 
unsuccessful contender in 1999 presidential race Mr. Tkachenko, there are good 
reasons to believe that the assault against the newspaper was politically motivated.  
3. Interference of state executive power bodies into activities of judiciary reviewing 
law suites against media outlets. This intrusion is almost always hidden and takes 
place in “smoke filled back rooms” and only seldom occurs publicly. The rare 
example of a latter was a letter to Supreme Justice of the Supreme Court of Ukraine 
sent by Ukraine’s Minister of Defense four star general Olexandr Kuzmuk who 
voiced his discontent with Court’s decision not to proceed with one of Ministry of 
Defense subsidiaries suite against newspaper “Segodnia” (“Today”).  
4. Another effective weapon to enforce control over journalists has been the use of 
libel suites against media outlets for defamation. In 1999 alone there were 2258 suites 
against media in which plaintiffs (55% of them were public servants) demanded 



payments totaling Ukr. Hr. 90 billion (this amount exceeds annual budget of Ukraine 
more than fourfold).  
5. Last but not least, the use of physical violence against journalists has become 
common. Interestingly enough, opinion exhibited by experts surveyed by Razumkov 
Center, places underworld mobs and the President of Ukraine close to each other in 
terms of their potential danger to those journalists who dare criticize them (63% and 
72% of experts respectively thought that criticism of the President and  criminal clans 
would lead to negative consequences for the journalist) (see Sungurovsky and 
Zhdanov 2001, p. 4).  
 
Gongadze Case as a Reflection of Ukrainian Media Situation 
 
When asked what kind of negative consequences a journalist might face if he/she 
publishes critical piece on authorities activities (e.g.,their involvement into 
corruption), 68% of respondents thought that physical violence against the journalist 
was one of the most likely outcomes (see Sungurovsky and Zhdanov 2001, p. 4). 
Public opinion of population at large is borne out by statistical evidence -- during 10 
years of Ukraine’s independent history dozens of journalists have been murdered, 
beaten up, threatened (see White Book 2001). 
 
These developments reached the critical juncture with a disappearance on September 
16, 2000 of Georgy Gongadze, free lance opposition journalists, head of Internet 
newspaper “Ukrainska pavda” (“Ukrainian Truth”), known for his vocal criticism of 
the President, his entourage and policies as well as coverage of Ukraine’s power 
brokers alleged shady undertakings. 3 The so-called “Gongadze case” is a paradigm 
example of how the nexus of state managers, business interests and organized crime 
exercises its influence -- including the violence -- to ensure the control over mass 
media. Despite the fact Mr. Gongadze was known in professional circles the political 
rational behind his disappearance was vehemently denied by authorities in general 
and law enforcers in particular. 4 The case, most likely, would have dragged forever 
and ended nowhere, like similar investigations into assassinations of other journalists, 
had not Socialist party leader Mr. Olexandr Moroz announced on November 28, 2000 
to the Parliament that he possessed a tape, linking the President to the high profile 
case. The tapes were allegedly recorded by former Presidential bodyguard responsible 
for communication security of the office of the President. The cassettes -- if real -- 
revealed a foul mouthed President who discussed with his chief of staff and Minister 
of Interior how to get rid of Georgy Gongadze. The first independent - although 
unofficial -- expertise conducted by Dutch Institute of Applied Scientific Research 
concluded that the tapes were unlikely to be fake though the poor quality of 
recordings made impossible the identification of the voices (see Byrne 2000). The 
second expertise conducted by Vienna based International Institute of Press was 
inconclusive and suggested that events described on tapes be juxtaposed with reality. 
This solution is impossible, for chief law enforcement officers whose job would 
normally be to conduct such an investigation, are either themselves implicated in 
scandal or act under direct supervision of the President. The scandal took an unlikely 
direction when the author of recording former Security Service of Ukraine (SBU) 
officer in his video-recorded testimony to the Parliament on December 12, 2000 said 
that he was willing to testify in the court. He explained that he recorded the 
president's conversations using an ordinary digital Dictaphone that he had hidden 
under a sofa: "I started the moment when, while fulfilling my official duties, I became 



witness to a criminal order given by Leonid Kuchma; and only after I learned that this 
order had been fulfilled, I began to document further affairs" (Kryzhanovska 2000). 
Melnychenko also said he had additional proof that Kuchma ordered the head of the 
State Tax Administration Mykola Azarov, head of the Security Service Leonid 
Derkach and Interior Minister Yury Kravchenko to abolish opposition mass media 
outlets, such as newspapers “Silski visti” (“Village News”), “Tovarysh” (“Comrade”), 
“Hrani”  (“Brinks”), “Vechirni visti” (“Evening news”), “Dzerkalo tyzhnia” (“Mirror 
Weekly”) and “Svoboda” (“Liberty”), as well as radio stations BBC and Svoboda 
(Liberty)  (see Kryzhanovska 2000). In November 2000 two villagers found headless 
corpse whose  bracelet and other jewelry were found belonging to Georgy Gongadze. 
(In a latest twist of the saga the U.S. State Department confirmed on April 16 that 
Major Mykola Melnychenko, who had been in hiding since releasing audio tapes that 
allegedly link the President to the killing of Georgy Gongadze, sought and received 
asylum in US on April 13, 2001. Washington also granted asylum to Myroslava 
Gongadze, the journalist's 28-year-old widow who had helped her husband in various 
projects). 
 
It is also worth noting that American system of checks and balances under which 
different branches of power compete with each other. Therefore, parliament as a 
cornerstone of every democratic polity is supposed either to dominate the executive or 
form a reform minded, while democratic opposition to the President. Ukrainian 
Parliament has failed to do so. Setting up an a Parliamentary investigative 
commission to probe into Gongadze case underlined the impotence of the legislature 
since the commission had no legal ground for its activities -- the law on Parliamentary 
investigative commissions (such institution is envisaged in the Constitution) was 
vetoed by the President and Parliament was unable to override the veto.  
 
Behavior of authorities, following the recovery of the body, was a circumstantial 
evidence supportive of the theory about possible involvement of the President and his 
cronies into journalist’s murder. Prosecutor General’s office refused to recognize that 
professional motives could be behind Mr. Gongadze murder, insisting on purely 
“criminal” nature of the case. His relatives -- mother and wife -- were refused a status 
of victims on a ground the violent death of Gongadze was not borne out by evidence. 
According to Ukrainian legislation, the victim’s status gives one an access to 
materials of investigation. Allowing Mr. Gongadze relatives access to information 
collected by law enforcement agencies could shed an additional light on the role of 
major actors of the saga and thus was thought of as containing threat to the top 
members of Presidential entourage. It took authorities several months to run a DNA 
test of the remains of a body. Although Russian experts verdict was that there was 
99.6 probability that the body was that of Gongadze (later the probability was 
upgraded to 99.9), the Prosecutor General refused to admit that the journalist was 
dead (Security Service of Ukraine, for example, was sending anonymous press 
releases to different newspapers, claiming that a man, resembling Gongadze, applied 
for the Czech visa and then was seen at one of Ukraine bank’s branches in Prague 
while deputy Prosecutor General Olexandr Bahanets -- a person in charge of 
investigation -- said that the results did not matter much, for the body could belong to 
some other relative of Gongadze’s mother).5 Moreover, as late as on December 4, 
2000 investigators claimed they had uncovered "evidence" that Gongadze had died in 
an attempted robbery. No evidence has been made  available to media ever since. In 
April 2001 another stance was used again -- Olexandr Bahanets claimed that there 



was a witness who allegedly saw Gongadze in February 2001. Again no evidence was 
presented.  
 
Clumsy efforts of authorities to cover up the whole scandal only served to perpetuate 
it. 6 The scandal has embodied all paradigm features of Ukrainian emergent political 
system with its secrecy, limited participation of a public in political life, wide gap 
between cynical and passive society and predatory political elites. The scandal has 
proved both the weakness of domestic sources of democratization in Ukraine and 
unwillingness coupled with inability to comply with the norms expected of 
democratic polity by Western advanced democracies. Ukrainian authorities were 
reluctantly bowing to external pressure only when it was exercised by organizations 
with solid economic and political levers of influence -- like EU or US -- while 
completely ignoring the opinion of trans-national NGOs and institutions like 
Parliamentary Assembly of the Council of Europe.  
 
Empirical Evidence -- Interviews With Journalists 
 
In order to test the hypothesis about systematic involvement of a state and its 
incumbents into repressions against media, I conducted interviews with leading 
Ukrainian TV reporters, news anchors as well as newspaper journalists.  
 
I interviewed 7 TV journalists, representing 6 major nation wide channels -- ICTV, 
Inter, 1+1, STB, New Channel, First National Channel (all channels but First National 
Channel are in private hands). I also interviewed Volodymyr Skachko -- a free lance 
journalist and Oleh Liashko - an editor-in-chief of the oppositional to the President 
weekly “Svoboda” (“Liberty”).  
 
Out of 7 TV journalists interviewed 5 agreed to give comments on the situation with 
freedom of media in general and state role in repressions against those journalists who 
are covering high profile corruption cases only on condition of  an anonymity. This, I 
think, is a very telling sign of a climate of fear, surrounding Ukrainian journalists. I 
am analyzing media people answers below: 
1) Journalist from ICTV channel (anonymous interview). ICTV used to be owned by 
the US investor channel but the investor was squeezed out of Ukrainian market and 
the channel now is a property of Victor Pinchuk -- Ukrainian oligarch who happens to 
be President’s son-in-law. The journalist said that the institutionalized censorship 
does not exist in Ukraine but he admitted that the channel does have set of rules how 
to cover politically sensitive issues. These rules have never been formulated and 
adopted, nevertheless, they exist informally, and channel’s senior management makes 
sure that they are strictly observed. If the journalist somehow mangers to include into 
regular broadcast a piece critical of President and presidential arm of executive 
branch, he or she will inevitably be dealt with by channel managers who usually 
threaten a  journalist with firing him/her if the same thing ever happens again. The 
interviewed journalist attributed the lack of autonomy of TV channels vis-à-vis the 
state to ill-developed market of advertising -- the net annual volume of advertising 
market in Ukraine does not exceed million 30 US dollars, while in neighboring 
Poland it is more than 300 million US dollars. Thus, TV channels can hardly hope to 
be profitable entities staying above the fray -- they are being purchased by Ukrainian 
power brokers with close ties to the state. Owners of mass media always have vested 
economic interest and hidden political agendas. Most tycoons privileged position 



depends on their relations with the President and his entourage, therefore media 
outlets owners exercise direct control over  the content of mass media message.  
 
The journalist also noticed that no enforceable and transparent rules regulating access 
to information exist -- “One phone call of a channel owner can solve any problem” 
but without such support it is close to impossible to gain information from officials, 
especially if journalist is acting independently.  
 
Inter channel -- controlled by Victor Medvedchuk and Hrihory Surkis -- two tycoons 
who also head United Social Democratic Party of Ukraine (the party has nothing to do 
with social democratic practice and ideology in Western sense and is used as an 
electoral tool). The party and its leaders are close associates of the President. Alexy 
Mustafin of Inter -- head of channel’s analytical-information service claimed that he 
never experienced  political censorship either inside or outside the channel. At the 
same time the channel is used by its owner as a tool in political struggles. The real 
situation of channel’s dependency from its owners is reflected by criticism of Victor 
Yushchenko government who made an assault on oligarchs’ position in economy in 
general and energy sector in particular. Mirroring his bosses position toward the 
government, Mr. Mustafin said that the Cabinet of Ministers headed by Victor 
Yushchenko is the most difficult institution as far as getting information is concerned.  
 
1+1 channel -- controlled by Olexandr Volkov -- close associate of the President 
accused of money laundering by Belgium authorities. Two representatives of the 
channel were interviewed, all interviews were anonymous. One of the journalists said 
that Presidential administration had made an attempt at interfering into channel’s 
affair and policy was not allowed to happen due to Mr. Volokov’s political weight. 
Another employee claimed that 1+1 channel does not have any system of control over 
content of news reports while other channels do have institutionalized censorship. 
Channel’s employees have often been refused access to information by Ministry of 
Interior and Security Service but channel never went to court because of this. One of 
the journalist said that the channel’s management had increased the pressure on 
journalists, demanding that they be as obedient and loyal to ruling regime as ICTV 
staff. Being an independent journalist in Ukraine means being jobless -- this is the 
only way to achieve freedom from external control under current circumstances, said 
one of the journalists. 
 
When the channel’s owner Olexandr Volkov temporally fell out of President’s favor 
several months ago and began using his channel more independently from President’s 
interests,  Security Service of Ukraine was used in attempt to influence the channel 
and restore its loyalty to the President. One of channel’s  investor former Soviet and 
currently German citizen Boris Fuksman was barred from entering Ukraine. 
 
STB channel is controlled by Russian oil giant “Lukoil” and Victor Pinchuk. Channel 
employee in his anonymous interview said that it is a common wisdom among 
journalists that they can’t criticize the President of Ukraine. During the presidential 
campaign in 1999 the top management of the channel was replaced under the pressure 
of Presidential Administration which appointed its “proxy” to control channel’s 
activities. According to STB journalist, when a critical piece towards  the President 
was aired, the channel was visited by the Presidential Administration officer who 
warned employees that they may follow Gongadze if they criticize the President in 



future. Given that Mr. Pinchuk has only recently become a channel owner, the 
journalist thinks that the change will only be to the worse.  
 
New Channel - controlled by Russian Alfa Bank and Ukraine’s prime-minister 
Yushchenko. The journalist in anonymous interview said that the censorship had to be 
institutionalized before 1996, but it has become internalized by journalists since then. 
For the time being journalists know what the power elite wants them to do and 
obediently meet these demands. State institutions often ignore journalists request for 
information, especially in case of political prisoners (for example, information on 
health condition of the imprisoned leader of UNA-UNSO Andriy Shkil who  is 
accused of staging mass rallies on March 9 this year which turned violent). Classical 
external censorship has been replaced with self-censorship, and the issues here is 
journalists’ unwillingness to deviate from power elite expectations.  
 
First National Channel  -- state owned channel which serves as a Presidential mouth 
piece. Channel’s President Vadim Dolganov has gained a notorious reputation as a 
major actor in information wars and smear campaigns against opponents of the 
President of Ukraine. Ms. Lyudmyla Tomanyuk who works for the channel claimed 
that channel’s employees never experienced any censorship, threats or pressure. Nor 
had they any difficulties obtaining information. This testimony was not surprising 
given the loyalty of the channel to the President. Ms. Tomanyuk also denied existence 
of any form of censorship in  Ukraine.  
 
Free lance journalist Volodymyr Skachko said that the power elite in Ukraine does 
not need to terrorize journalists since most of them have already been lured by 
attractive salary packages offered by tycoons owners media outlets. Given the 
conformity of journalists, mass media in post-Leninist Ukraine remain to be modified 
vehicle of propaganda and organization. 7 According to Skachko, journalists know 
that their critically minded articles are unlikely to get published and this is the most 
effective censorship tool which precludes media people from writing such pieces. 
 
Oleh Liashko -- editor-in-chief of the newspaper “Svoboda” (“Liberty”) -- a project 
supported by the Radio Liberty. This newspaper was the first one to publish 
transcripts of conversations allegedly taking place between the President of Ukraine 
and his associates where they discussed how to get rid of Georgy Gongadze. In 
violation of a contact with the newspaper the printing house refused to print the issue 
of the newspaper containing transcripts. Mr. Liashko was also a publisher of an 
oppositional newspaper “Politika” (“Politics”) which was shut down by a court 
decision in May 1999. The official reason was the revelation of classified information, 
but commentators say that the real rational was the critical position of the newspaper 
towards the President. According to Mr. Liashko, murders and threats against 
journalists have become a common place.  
 
Conclusion 
 
Speaking of a war against journalists, I have been drawing upon Spinoza’s criticism 
of Hobbes’ theory of social order maintained by unlimited power of a sovereign -- 
Leviathan. Spinoza pointed out in this respect that “about the state, subjects of which 
don’t revolt with arms because of fear, we can say that there is no war going on in this 
state rather than its subjects enjoy peace. For the peace is not just the absence of war 



but virtue which arises from the strength of spirit... Besides, I would rather call the 
state where the peace depends on sluggishness of citizens who are being led as a 
livestock only to teach them how to subdue themselves, an uninhabited desert” 
(Spinoza 1957, p.312). Journalists’ casualties are pretty numerous in this war -- 
though no official statistics on the matter exists, Ukraine MPs inquiry to the secretary 
of the National Security and Defense Council Yevhen Marchuk  mentions dozens of 
murders and assaults against journalist (White Book 2001, p. 52).8 Therefore, one can 
legitimately say that Ukrainian media obviously don’t act under conditions of peace, 
rather there is a war going on and the state is either directly involved into 
encroachments on mass media freedom as well as lives of journalist or covers up 
actions against journalist undertaken by members of power elite. 
 
References 
Byrne P. Experts Claim Gongadze Tapes Real // Kyiv Post. -  December 7. - 2000. 
Cohen J., Arato A. Civil Society and Political Theory. - Cambridge, 1997. 
Habermas J. The Structural Transformation of Public Sphere. Cambridge, 1996.  
Hto v Interneti? (Who is in the Internet?) // Dzerkalo tyzhnia (Mirror Weekly). - 2001. 
- February 24. - P. 23.  
Ivanov V.F. Zakonodavstvo pro zasoby masovoi informacii. Ukrainskiy ta zarubizhny 
dosvid (Legislation on Mass Media. Ukrainian and Foreign Experience). - Kyiv, 
1998. 
Kryzhanovska O. Maverick's Testimony Fuels Fury in Rada // Kyiv Post. - December 
14. - 2000. 
Lenin V.I. Partiyanaya Organizaciya I Partiynaya Literatura (Party Organization and 
Party Literature) // Selected Works (in Russian): in 10 vol. - Moscow, 1987. - Vol. 4. 
- P. 299-304.  
Spinoza B. Politichesky Traktat (Political Treaties) // Works (in Russian).: in 2  vol., -  
Moscow, 1957. - Vol. 2. - P. 285-382. 
Szporluk R. After Empire: What? // Deadalus . - 1994. - #123. - P. 21-40. 
Sungurovsky M., Zhdanov I. Prostir svobody? (The Space of Freedom?) // Dzerkalo 
tyzhnia (Mirror Weekly). - 2001. - January 20. - P. 1; 4.  
Ukrainske zakondavstvo: Zasoby masovoy inforamcii (Ukrainian Legislation: Mass 
Media). - Kyiv, 2000. 
White Book on Oppressions to Mass Media and Individual Journalists in Ukraine: 
The Press and the Power. - Kyiv, 2001. 
Notes 
 
 
                                                        
1 It should also be taken into account that transformation of Ukrainian society -- the country with a 
seventy-year rule of Leninist regime -- differs dramatically from supposedly the same events in the 
polities involved into the socialist international system for forty years. This distinction was made by 
Ernst Gellner who has observed that “there is a perceptible difference between the areas that have been 
parts of the union since the Revolution, and those that were incorporated in it only at the end of the 
Second World War. The difference between seventy and forty years seems to affect the nature of social 
memory profoundly: the forty-year-ers have a sharp sense of what the other world is like, and the 
seventy-year-ers have largely lost it. They know no other” (quoted in Szporluk 1994, p.31). 
2 Given that according to Ukrainian legislation confidential information includes information on one’s 
education, marital status, health, date and place of birth, religion, income, etc. it is difficult not to cross 
the line of what is allowed while making a news report or writing a newspaper feature.  
3 The newspaper web site is www.pravda.com.ua. 
4 Ukrainians access to the Internet is limited -- only 1% of population has an opportunity to surf the 
web (see Dzerkalo tyzhnia 2001, p. 23) 



                                                                                                                                                               
5 For DNA test to be conducted the samples of the body and Gongadze mother blood were taken. 
Regardless of criticism of Mr. Olexandr Bahanets performance in Gongadze investigation -- his 
activities can qualify as staling the probe into the case --  he was given a title Honorable Jurist of 
Ukraine by the Presidential decree in April 2001.  
6 As an example of a defense technique adopted by the President and his spin doctors could be Mr. 
Kuchma’s statement that he did not know Gongadze personally despite the participation in a TV talk 
show during presidential race where Gongadze had an exchange with the President. Their pictures were 
taken, along with other journalists, after the discussion was over.  
7 Mr. Skachko revokes here the party organization and party literature thesis elaborated by Lenin in his 
famous article “Party Organization and Party Literature” (Lenin [1905] 1985) where the founder of the 
Soviet regime coined the formula “All social democratic literature should become partisan” (Lenin 
[1905] 1985, p. 304), “literature must become a part of proletarian struggle, a “wheel and screw” of a 
single, great social democratic mechanism...” (Lenin [1905] 1985, p. 300). Mass media societal 
mission has been effectively reduced in Ukraine to that of instrument in power struggle.  
8 According to data provided by National Union of Journalists of Ukraine, 38 journalists died violently 
for ten years in independent Ukraine. In none of the cases the authorities recognized that the murder 
was professionally/politically motivated (communication with Dr. Olexandr Beliakov, lecturer at the 
Institute of Journalism, Kyiv National University. 
 


